Probleme in predarea matematicii (si nu numai)...


Home  I.V.Grossu

In primul rand, trebuie sa spun ca eu nu am facut matematica de frica parintilor sau a profesorilor. Inca din clasa primara am avut sansa de a lucra cu dascali dedicati, care nu au transformat frica in "instrument pedagogic". Contrar anumitor opinii, trecute sau actuale, as zice ca acest lucru nu mi-a daunat...

Cateva opinii personale legate de problemele din invatamantul romanesc:

  • Este bine-cunoscut faptul ca in facultate nu se acorda suficienta atentie modulului pedagogic. De aici vin foarte multe probleme (concentrarea pe varfuri cu neglijarea cresterii nivelului mediu al clasei, neadaptarea metodelor la capacitatea de abstractizare specifica fiecarei varste, concentrarea pe insusirea unor "sabloane" in contrast cu a gandi => analfabetism functional in matematica, deficiente de comunicare atat intre elev si profesor, cat si intre profesor si parinte, utilizarea fricii ca "instrument pedagogic", descurajarea elevilor care nu au inteles explicatiile profesorului etc.) care rezulta in scaderea eficientei actului educational. Astfel, cred ca ar fi extrem de utila organizarea unor sesiuni de perfectionare (pedagogie, metodica, PSIHOLOGIE) pentru profesori. Nu vorbim doar de notiuni teoretice, abstracte, este nevoie de ateliere (workshop-uri) in care sa se puna accent pe aplicarea notiunilor in situatii concrete.

  • Aparent, fiecare profesor este liber sa aleaga viteza de predare, nivelul de dificultate al exercitiilor si volumul temelor pentru acasa. Sunt scoli in care materia se parcurge foarte rapid! Ori, insusirea temeinica a unor cunostinte, care au si un anumit nivel de complexitate, necesita timp... Pe de alta parte, de multe ori, nivelul de dificultate al testelor care se noteaza NU este predictibil! Sunt scoli in care testele sunt mult peste nivelul manualului (ploua cu note foarte mici). Uneori, se ajunge la situatia in care meditatiile nu te pot ajuta decat daca le faci cu cine trebuie... Pe de alta parte, volumul temelor poate ajunge la cateva ore bune de lucru pe zi. In plus, ele contin, deseori, exercitii repetitive, demotivante... Cred cu tarie ca este nevoie de un anumit nivel de standardizare in acest sens (viteza de predare, nivel de dificultate, volumul temelor, etc.).

  • Asigurarea transparentei. Desi legile sunt destul de clare in aceasta privinta, se intampla ca, din diverse motive (ex. incorecta interpretare a GDPR), accesul la anumite informatii importante sa fie ingreunat. Toate aceste neintelegeri ar putea fi rezolvate prin punerea la dispozitie a unor instrumente/proceduri specifice (de ex, posibilitatea de a accesa electronic rezultatele testelor elevului - similar catalogului electronic).

  • Desi perfectibile, legile si regulamentele existente nu sunt rele. Punerea lor in practica este insa insuficient verificata de catre autoritatile in domeniu. Aceasta sarcina nu ar trebui, in niciun caz, lasata in grija parintelui...

Home